Drepturi fundamentale neafectate de starea de urgență

Trăim într-o perioadă în care este nevoie de unitate și solidaritate, de o comunicare care să fie caracterizată de acuratețe, care să conțină informații verificate și interpretări valide, astfel încât efortul unora de a se informa, de a documenta un subiect, să poată profita și celorlalți.

Astfel, ceilalți vor câștiga timp și vor documenta la rândul lor, alte subiecte de interes și poate vor găsi soluții inovatoare și salvatoare.

Avem nevoie de soluții care să poată ajuta un mediu de afaceri afectat de o criză, căreia nu îi putem anticipa consecințele, un mediu corporatist care va trebui să facă față unei forțe de muncă, la rândul său afectată și un mediu juridic care poate, va fi în situația de a crea instrumente noi, astfel încât să asigure în continuare, cu succes, protecția unor drepturi fundamentale.           

Prima postare pe care am ales să o facem pe site-ul nostru, se referă la unele dintre aceste drepturi fundamentale.

Vom continua acest demers, pentru că,  în situații  excepționale, PREDA & ASOCIAȚII  crede că, pot fi găsite și soluții care să se dovedească a fi excepționale.

Drepturi fundamentale neafectate de starea de urgență

Este prima oară, după decembrie 1989,  când în România a fost decretată stare de urgență.

Informația potrivit căreia în timpul mineriadelor din ianuarie 1999 ar fi fost decretată starea de urgență, nu este confirmată de niciun decret emis  în acest sens de Președintele României, în perioada menționată.

În ianuarie 1999, a fost adoptată doar Ordonanța de Urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență.

Am considerat util acest scurt excurs, pentru acuratețea comunicării.

În prezent, este instituită starea de urgență,  ceea ce face ca o parte dintre drepturile recunoscute constituțional să fie restrânse.

Trebuie avut în vedere că, există o categorie de drepturi fundamentale, al căror exercițiu nu poate fi nici suspendat și nici restrâns pe perioada stării de urgență, cum ar fi  dreptul la viață dar și dreptul privind accesul liber la justiție.

Pentru a evita orice abordări greșite, articolul 41 din Decretul  nr. 195/16 martie 2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, emis de Președintele României, nu trebuie interpretat ca o restrângere a accesului liber la justiție. 

Suspendarea cursurilor prescripțiilor și a termenelor de decădere de orice fel, pe toată durata stării de urgență, este doar o măsură excepțională cu caracter temporar, dar care nu limitează accesul la justiție, ci dimpotrivă protejează exercițiul acestui drept.


Înapoi la Știri